onsdag 14 november 2012

LAKRITSPRALIN

Jag hade lite tid över, så jag gjorde lakritspraliner
Förs bara satte jag ganachen, men sen kom jag på att jag för ett tag sen köpte frystorkat hallonpulver från strössel & annat, så jag rullade några








Perfekt som en liten gåbort present

ca 20 st
100 g mörk choklad
50 g vispgrädde
10 g honung
15 g osaltat smör (rumsvarmt)
2 msk lakritsflakes
2 msk lakritspulver

Värm grädde och lakrits på svag värme tills flakesen har smält
Ha i honungen och kok upp
Slå blandningen över chokladen och rör jämt
Ha i smöret och rör tills det är helt jämt
Häll ut i en fyrkantig form och låt stelna i rumstemperatur ca ett dygn
Skär i lagom bitar och doppa

Det blir ganska mycket lakritssmak i dessa, men jag som är extrem lakritsfantast brukar krossa lite extra flakes och blanda i

Har du inte ro, eller tid, att vänta ett dygn går det bra att sätta skålen i kylen ett par timmar och sen rulla kulor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar