lördag 24 november 2012

LCHF

Jag har fått i uppdrag av en väninna att baka lchf-kakor. Hon är dessutom nötallergiker så mandelmjöl är uteslutet.
Först provade jag en kaka med kokosmjöl och den blev jättebra. Tyvärr så glömde jag i mitt förvirrade och stressade tillstånd att ta foto

Andra gången gjorde jag ett försök på macarons och biskvier. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om macaronsen, men beställaren blev nöjd
Biskvierna blev helt ok


                                          hallontryffel

                                          macarons med hallontryffel

                                          biskvi

Eftersom jag inte har kunnat använda mandel, har jag använt osaltade orostade jordnötter, och det bytte jag bara rakt av i receptet på macarons
Att byta florsocker mot stevia var lite klurigare, florsocker är mycket tyngre. Vill hon att jag gör om det till henne ska jag mäta lite noggrannare och skriva ner receptet
Till biskvierna kunde jag byta till stevia och jordnötsmjöl rakt av. De blev ganska ok, men jag gillar inte riktigt smaken av sötningsmedel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar