fredag 16 november 2012

APELSINKAKA

Förra veckan kom hembakat med massor av ny spännande recept. Jag började med en liten apelsin och chokladkaka. Jättefin och härlig apelsinsmak, men det kunde varit lite mer chokladsmak
Dessa tillsammans med en saffranskaka hade vi som kvällsfika på jobb tidigare i veckan 
 




100 g smör
1 3/4 dl florsocker
3 3/4 dl mjöl
1-2 msk socker
1 apelsin, skal av hela och saft av halva
50 g mörk choklad

Tärna smöret
Lägg allt utom choklad i en matberedare och kör tills det är en smidig deg
Bryt chokladen i bitar och tillsätt den
Arbeta snabbt samman degen, ju längre du kör desto mindre chokladbitar och brunare deg
Låt vila kallt inlindad i plastfolie ca 30 min
Rulla kulor och lägg dem på bakpapperklädd plåt, platta till dem med en gaffel och strö ev över lite strösocker
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 8-10 min

Jag gjorde det förhand och det gick oxå bra. Degen blev inte brun så jag hade i en msk kakao
Det blev fin apelsinsmak men nästan ingen chokladsmak, så nästa gång kommer jag ha i 2 msk kakao och lite mer choklad
Jag struntade i att ha socker på och det gör jag nog i fortsättningen oxå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar