söndag 28 februari 2016

SEMLOR

Lite sent, men vad gör väl det, semlor kan man äta när som. 
Med tanke på allt smör trodde jag att det skulle var saftiga och goda bullar. Nu vet jag inte om jag gjorde något fel nånstans, men jag tyckte de blev torra och tråkiga. Men med massor av mandelmassa och grädde så blev de ändå ganska ok





2,5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 dl socker
3 ägg
1 tsk nymalen kardemumma
0,5 tsk salt
10-11 dl mjöl
1 tsk bakpulver
200 g smör, rumsvarmt

Pensling
1 ägg

Smula jästen i en bunke och tillsätt den kalla mjölken
Rör tills jästen löst upp sig
Tillsätt socker, ägg, kardemumma och salt i degvätskan
Blanda bakpulver och mjöl och ha i nästan allt. Arbeta i hop till en deg
Arbeta in det rumsvarma smöret i degen så den blir smidig (lättast att använda en bakmaskin)
Låt jäsa under bakduk i 60 min
Tippa upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar som du rullar ut till längder
Dela längderna i 10 bitar och rulla till bullar
Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa under bakduk ca 30 min
Sätt ugnen på 225 grader
Pensla bullarna med uppvispat ägg
Grädda i 6-8 min tills de fått fin färg
Låt bullarna svalna på ett galler under en duk
Dela bullarna och fyll med mandelmassa och vispad grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar