torsdag 29 oktober 2015

KEY LIME PIE

Key lime pie är något jag hörde mycket om i våras. Jag tittade på en hel del recept men blev aldrig färdig att göra en, tyvärr. När jag nu äntligen har gjort den ångrar jag verkligen att jag inte fick tummarna loss tidigare. Den är helt underbart god och jag kommer absolut att göra den igen, speciellt till sommaren då limen gör den så fräsch 







Pajskal
100 g smör
200 g digestivekex (ca 15 st)
30 g socker (2 msk)

Limefyllning
1 burk kondenserad mjölk, ca 400 g
125 g pressad limesaft (1,25 dl)
skal från 2 lime
10 g vaniljsocker (1 msk)
2 äggulor
2 ägg

Pajskal
Sätt ugnen på 180 grader varmluft
Smält smöret
Mixa kexen i en matberedare och blanda med sockret
Häll över i en bunke och tillsätt smöret, blanda ordentligt
Tryck ut blandningen i en pajform, gärna med löstagbar kant
Grädda i ca 8 min 
Låt pajskalet svalna helt

Fyllning
Sätt ugnen på 170 grader varmluft
Blanda kondenserad mjölk, limesaft, limeskal och vaniljsocker i en bunke
Vänd ner äggulorna och sedan äggen
Rör varsamt ihop till en slät smet och låt den stå och dra 15 min
Sila av limeskalen och häll fyllningen i pajformen
Grädda i ca 10 min
Låt svalna helt och toppa med mjukvispad grädde





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar