torsdag 15 oktober 2015

3 SORTERS CHOKLADCHEESECAKE

Wow, säger jag bara. Den här var god. I vanliga fall föredrar jag en bakade cheesecake, men den här, den är precis lika god. Den fick dessutom väldigt fint betyg av gästerna
Jag bytte digestivekexen mot oreokex för jag tyckte det passade bättre med chokladbotten och så tycker jag det är godare








Botten
125 g smör
250 digestivekex eller oreokex

Fyllning
4 äggulor
4 äggvitor
400 g philadelphiaost
2 dl socker
4 dl grädde
200 g mörk choklad
200 g ljus choklad
200 g vit choklad
8 gelatinblad
2 msk kokande vatten

Smält smöret
Mixa kexen i en matberedare. Tillsätt smöret och mix ihop
Tryck ut degen i en bakpappersklädd springform
Låt stå kallt

Separera äggen
Vispa äggvitorna till ett hårt skum
Vispa äggulorna med philadelphiaosten och hälften av sockret
Vispa grädden och resten a sockret hårt
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten
Smält chokladsorterna i var sin skål. De ska vara lite varma, men inte kokheta. Om de är för kalla stelnar gelatinet för snabbt
Lös upp gelatinet i det kokheta vattnet och vispa ner det i philadelphiablandningen
Rör ner 1/3 av philadelphiablandningen i den mörka chokladen, rör sedan ner 1/3 av grädden och till sist 1/3 av äggvitorna
Fyll formen med chokladblandningen och ställ formen i frysen ca 5 min så att den stelnar lite lätt
Gör samma procedur med först den ljusa chokladen och sen den vita. Ställ formen ca 5 min i frysen mellan varje lager
När alla lager är gjorda ställ formen i kylen minst 3-4 timmar, gärna över natten
Garnera med lite färska bär



Receptet är ett av många från tidningen Hembakat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar