torsdag 19 februari 2015

DANSKT RÅGBRÖD

Jag har funderat ganska länge på att göra danskt rågbröd,men tyckt att det verka så krångligt. 
Härförleden satt vi och pratade om danskt rågbröd och eftersom jag funderat men aldrig gjort så tänkte jag prova. Jag blev glatt förvånad över hur lätt det var och hur gott det blev








Dag 1
1,5 dl rågkross
1 dl solrosfrö
2 msk sesamfrö
2 msk linfrö
2 tsk salt
1,5 dl vatten

Dag 2
1 pkt jäst
1,5 dl vatten, fingervarmt
2 dl mörk sirap ( jag hade bara 0,5 dl)
3 dl grovt rågmjöl
1,5 dl vetemjöl special

Dag 1
Blanda alla ingredienserna
Täck över med plastfilm och låt blandningen stå i rumstemperatur över natten

Dag 2
Smula jästen i en bunke
Häll på vatten och lös upp jästen i det
Tillsätt sirap och blandningen från dag ett
Arbeta in de båda mjölsorterna till en lös deg
Låt jäsa övertäckt i ca 40 min

Sätt ugnen på 250 grader
Smörj en brödform
Häll degen i formen och låt jäsa övertäckt i 20-25 min
Sänk värmen till 175 grader och grädda brödet i nedre delen av ugnen i 60-75 min
Låt brödet svalna en stund i formen och linda sen in det i en bakduk och låt svalna helt
Brödet blir godast om det vår vila till nästa dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar