lördag 6 oktober 2012

JOBBFIKA

Igår var det dags för nattjobb och då behövs det naturligtvis en sockerbomb av något slag.
Jag letade upp ett gammalt recept på morotskaka som jag fått av en arbetskamrat för länge sen

Efter en del delande och räknande så bestämde jag mig för att göra cupcakes istället för en stor kaka, det blir ju lite lättare att få i sig


Så här blir det när man har i för mycket smet i formarna 

2 ägg
2 dl socker (1,5 dl rörsocker och 0,5 dl sirap)
120 g vetemjöl (2 dl)
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
250 g rivna morötter
0,25 dl rapsolja

Skala och riv morötterna, häll över oljan
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda ner mjöl, kryddor, bakpulver och bikarbonat i äggsmeten
Blanda i morötterna

Fyll muffinsformarna knappt 2/3 eller smöra en form och häll smeten i den
Grädda  i 175 grader ca 45 minuter
Låt svalna

Frosting
50 g smält och avsvalnat smör
100 g philadelphiaost
125 g florsocker
1 msk vaniljsocker
Lite saft från en citron

Vispa ihop allt och bred eller spritsa på muffinsen

Jag upptäckte nu när jag sitter och skriver receptet att jag räknade fel igår när jag bakade. Jag tog 2 tsk av både bakpulver och bikarbonat istället för en.
Kanske inte konstigt att de pöste över så :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar