tisdag 18 september 2012

MACARONS


Det är längesen jag bakade macarons, och jag har varit sugen på det ett tag
För ett tag sen fick jag en liten bok med olika macarons, och jag vill testa nästan alla
Jag började med kaffe eller mocka som det heter i boken :)

 



Recept på kakan hittar du här. Blanda i 1 tsk kaffepulver i mandelmjölet

Fyllning
2 ägg
1,5 dl socker
180 g smör
2 tsk kaffepulver

Knäck äggen i en skål och vispa ihop dem med en gaffel
Häll socker och 3 msk vatten i en liten kastrull och kok upp till 121 grader, kontrollera med en sockertermometer
Häll lagen i äggen och rör ihop ordentligt
Ställ svalt till nästa dag
Blanda det rumsvarma smöret med äggblandningen
Ha i kaffepulver och vispa upp smeten

Spritsa kaffekräm på en macaron och lägg ihop med en annan
Låt macaronsen stå kallt i minst en timme innan servering

Det blir så mycket kräm, så det hade räckt att halvera receptet
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med resten av krämen, för jag gillar ju inte kaffe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar