lördag 8 september 2012

CHOKLAD


Nu har chokladsäsongen så smått börjat för min del. En del nya smaker att prova och en del gamla favoriter som är ett måste
Jag har köpt en silikonform på stössel & annat som är perfekt när jag ska prova nya smaker, så det blir många praliner som ser likadana ut

Innan sommaren provade jag att göra en pralin med vanilj/lime. Den har jag gjort om nu och fått fram ett bra recept

Det är första gången jag provar att göra en infärgning av chokladen. Den färgade chokladen tog slut så jag la på en mörk botten


Till ca 30 praliner

150 g vit choklad
36 g limesaft
44 g vaniljgrädde
10 g honung
15 g osaltat smör

Kok vaniljgrädde, lime och honung. Ta av från plattan så fort det börjar koka
Häll det över chokladen och rör till en jämn smet
Rör i smöret och rör jämt. Det är lättare om smöret är delat i små bitar
Häll i chokladskalet
Låt stå i kylen en liten stund innan du lägger på ett lock (botten)

Har du ingen form går det utmärk att pensla choklad på insidan av ischokladformar. 3 lager brukar bli lagom tjockt. Är skalet för tunt går det sönder när du tar av formen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar