fredag 1 juni 2012

Mintig kladdkaka

Igår var de flesta av mina arbetskamrater på en härlig grillfest och då tyckte jag att vi som höll ställningen på plats oxå skulle ha nått gott. Jag tog chansen att kirurgerna skulle hålla sig lugna och bakade en kladdkaka. Jag provade ett nytt recept med after 8 i, och den var alldeles ljuvlig. Kladdig i mitten och lite kolaknäckig ut mot kanterna.



100g smör
100g mjölkchoklad
3 ägg
2,5dl socker
1msk vaniljsocker
0,5dl kakao
1krm salt
1,5dl vetemjöl
125g after 8

Sätt ugnen på 175gr
Smält smöret. bryt chokladen i bitar och smält ner i smöret under omrörning
Vispa ägg och socker pösig i en skål och sikta ner vaniljsocker, kakao,salt och mjöl i ägg och sockersmeten. Tillsätt smör och chokladblandningen.
Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar botten.
Häll i hälften av smeten, täck med after 8 och häll på resten av smeten.
Grädda i 25 min. Låt svalna helt innan servering.
Jag gjorde min dagen innan

I en liten paket after 8 är det 200g, jag använde hela.
Näsa gång jag gör den ska jag klä in hela formen i bakplåtspapper, för den fastnade i kanterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar