lördag 23 juni 2012

MIDSOMMAR



Midsommar här nere i söder började inte så bra, ihållande regn i flera timmar = massor av dyblöta barn.
Men vi hade tur, kvällen blev superfin.
Jag bakade min första midsommartårta i år



Brownietårta med jordgubbsmousse dekorerad med jordgubbar och grädde. Rosen är i sp


Min lilla flicka vill ha mer kaka ;)

Browniebotten
120g mörk choklad
100g smör
2,5dl socker
2 ägg
1,5msk vaniljsocker
1krm salt
1,5dl vetemjöl

Bryt chokladen i små bitar och smält tillsammans med smöret.
Tillsätt sockret och rör till en jämn smet
Tillsätt äggen ett i taget och rör om
Tillsätt vaniljsocker och salt
Vänd i mjölet

Smörj en form med löstagbar kant, häll i smeten och grädda mitt i ugnen 25-30 min i 175 grader
Hade min inne i 25 min, men kunde ha tagit ut den ett par minuter tidigare.

Jordgubbsmousse
250g jordgubbar
1dl gelesocker multi
2tsk vaniljsocke3dl vispgrädde

Mixa jordgubbarna till pure
Kok upp med gelesocker, ta av från värmen och rör i vaniljsocker
Vispa grädden fluffigt och vänd ner i jordgubbspuren när denne börjat stelna något
Bred jordgubbsmoussen över browniebotten (låt formens kant sitta kvar)
Låt stå i kylen i minst 3 timmar, men helst över natten
Lossa formen och garnera med färska jordgubbar och spritsad grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar