fredag 6 september 2013

PANNACOTTATÅRTA

Den här pannacottatårtan gjorde jag för ett tag sen när svärföräldrarna skulle komma. Det är en härlig chokladbotten från bakakuten och passionspannacotta efter eget tycke

Det här är nog, tyvärr, sista bilden på mitt lila tårtfat. Mannen stoppade det i diskmaskinen, så nu är det bara glas :(




Botten

 165 g mjukt smör
145 g socker
150 g smält choklad
135 g ägg (ca 2-3 ägg)
50 g mjöl
1 nypa salt

Blanda ingredienserna (i skriven ordning ) med en slickepott
Sikta i mjölet och blanda
Häll smeten i en smord 20 cm form (ha bakpapper i botten)
Grädda i 200 grader i 8-10 min
Låt kakan svalna och ställ i kyl

Passionspannacotta

2 dl grädde
0,5-1 dl socker
2 dl passionspure
2 gelantinblad

Lägg gelantinbladen i blöt i 5 min
Kok upp socker och grädde
Häll passionspuren i grädden och blanda försiktigt
Krama ur gelantinbladen och smält ner i den varma blandningen
Häll den över kakan och ställ in i kylen nån timme

Jag har använt färdig passionspure, för det är mycket enklare. Det finns att köpa hos strössel & annat. 

Ett tips är att klä formen med overheadpapper, så blir det en jämnare kant på pannacottan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar