tisdag 10 september 2013

MOROTSKAKOR

Dessa morotskakor är det ganska länge sen jag gjorde, nån gång i början av sommaren. Jag har för mig att jag hade nån ide om att jag skulle baka allt bröd vi åt. Så blev det dock inte för jag hittade en massa nya kakrecept, och kakor är mycket roligare att baka.
Dessa var mycket goda och ganska enkla att göra



50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk socker
1 msk salt
2 finrivna normalstora morötter
3 dl grahamsmjöl
1,5 dl rågmjöl
7 dl vetemjöl

Värm mjölken till 37 grader
Lös jästen i mjölken och tillsätt allt utom vetemjöl och morötter och rör ihop till en lös deg
Tillsätt morötterna 
Ha i vetemjölet lite i taget. Degen ska vara ganska lös
Jäs ca 1 timme till dubbel storlek
Forma bullar och kavla ut dem till ca 1 cm tjocklek. Nagga dem med en gaffel
Jäs i 30 min
Pensla med ägg och strö över solrosfrö eller pumpakärnor
Grädda i 230 grader tills de är gyllene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar