fredag 21 december 2012

KOLA

När jag satt och letade recept på kolor, som det finns hur många som helst av, fastnade jag för en riesenliknande kola som jag hittade hos bli min jäst, och en lakritskola
Sååå goda båda två


chokladkola
1 dl grädde
1 dl flytande honung
1,5 dl socker
200 g mörk choklad

Kok upp allt utom chokladen
Vid 116-118 grader lägg i chokladen och rör tills den smält
Kok på medelvärme till 122-124 grader
Rör om i botten då och då
Kan vara bra att sänka värmen lite mot slutet
Häll i en bakpappersklädd form 
Låt stelna över natten och skär i bitar

lakritskola
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 msk kakao
2 små påsar turkiskpeppar
2 tsk smör

Krossa karamellerna
Kok upp allt utom smöret under omrörning
Kok kraftigt till ca 128 grader, eller tills kolan klarar kulprovet, ca 15 min
Rör då och då
Rör i smöret och häll smeten i en bakpappersklädd form 
Låt stelna och skär eller klipp i bitar

Jag doppade båda mina kolor i choklad och strödde på lite flingsalt
Chokladkolan smakar nästan som riesenkola
Lakritskolan är helt enkelt sjukt god
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar