fredag 18 maj 2012

Macarons

Igår läste jag på ett inlägg av annicake på facebook om att mixa smakerna lakrits och rabarber. Jag blev så inspirerad att jag idag har gjort lakritsmacarons med rabarberganach. De blev totalt misslyckade, platta och spruckna, men sååå goda.

 Jag har använt mig av det enklare receptet 

kakor
110g mandelmjöl
170g florsocker
90g äggvita (ca 3 st)
2msk socker
2msk lakritspulver

ganach
150g mjölkchoklad
75g rabarberpure
10g honung
15g osaltat smör

Mät upp och sikta mandelmjöl och florsocker, blanda i lakritspulvret
Vispa äggvitan i en torr och ren bunke, ha i sockret när den börjar skumma och fortsätt sen att vispa till ett fast skum.
Vänd ner mjölblandningen och ev pastafärg
Blanda till en jämn smet och sleva över den i en spritspåse. Spritsa ut rundlar stora som femkronor på två bakplåtsklädda plåtar
Blir det toppar på kakorna kan du knacka plåten mot bordet ett par gånger så jämnas de ut.
Låt kakorna vila på plåten ca en timme, så är risken för att de spricker mindre. 

Sätt ugnen på 125 gr och grädda på nedersta falsen ca 20 min.
Låt kakorna svalna och lossa dem från pappret. Är de svåra att få loss kan du lägga dem i frysen en stund.

Lakritsfantast som jag är så hade jag i 3msk lakritspulver, 2msk mald lakritsflakes och 1tsk salmiakpulver :)

Kok rabarberpure, honung och smör och häll över chokladen, rör till en jämn smet. Låt den svalna och stelna till, går bra i kyl om du inte har tålamod att vänta.

Bred på kakorna och lägg ihop 2 &2  NJUT





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar