onsdag 8 augusti 2012

CHOCOLATE CHIP COOKIES


Jag har provat att göra chocolate chip cookies eftersom det är en av dotterns favoriter. Tyvärr tyckte varken jag eller Ebba om dem, men som tur var gjorde min mamma det.

Jag provade Leila Lindholms recept. Hon har ju några varianter att välja mellan och tidigare har jag provat med ingefära och vit choklad. De var super, så jag blev lite förvånad när jag inte gillade dessa med bara choklad


De är jättelätta att göra

100 g rumsvarmt smör
1 dl råsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
0,5 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
100 g choklad
skal av en lime

Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget
Vänd i de torra ingredienserna
Riv limeskalet och blanda i det och chokladen i degen
Rulla in degen i bakplåtspapper till en rulle ca 5 cm i diameter
Lägg i frysen ca 30 min
Skiva rullen i cm tjocka skivor

Grädda i ca 10 min i 180 grader varmluft (195-200 i vanlig ugn)

Nu ska jag gå och ta hand om mitt försök till ballerinakex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar