onsdag 10 augusti 2016

GODISTÅRTA

Den här tårtan gjorde jag bara för att se om jag kunde. Jag provade ett nytt recept på chokladbotten som är lite tyngre. Den är fantastiskt chokladig och saftig. 
Botten är bara delad en gång och som fyllning blandade jag rabarbercurd med grädde och stoppade i lite bitar av färska jordgubbar






Chokladbotten
1 dl kakao
2 dl socker
2 dl mjölk
150 g smör, rumsvrmt
2 ägg
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader
Koka upp kakao, mjölk och hälften av sockret. Låt svalna
Vispa smöret och resten av sockret poröst
Vispa i ett ägg i taget
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål och varva ne det och mjölkblandningen i smörvispet
Häll smeten i en smord form, 15 cm
Grädda i 45-50 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar